Öğrenciler İçin Hangi Meslekler Uygun

Firmalar, tüketicinin dikkatini daha çok çekebilmek, fark yaratabilmek için dinamik, yenilikçi ve yaratıcı mecralara başvuruyor. Bunların başında da “moving board” adı verilen “reklam hamallığı” geliyor. Sadece o da değil; “bike board”, “scooter board”, “showroom board”, “segway board”, “van board” ve “air board” gibi Avrupa ve Amerika’dan ithal tanıtım modelleri firmaların pazarlama stratejilerinde önemli yer tutmaya başladı.

AZ MALİYET, YÜKSEK VERİM

Moving board, fikir olarak Avrupa’da doğmuş ve halen 40 ülkede uygulanan, yenilikçi ve dinamik bir reklam mecrası. Işıklı ve hareketli reklam panolarının sırtta taşınması yoluyla yapılıyor. Klasik mecralara göre pek çoküstünlüğü var. Her şeyden önce dikkat çekiyor ve hedef kitleyi nerede olursa olsun bulup mesajı iletiyor. Aynı zamanda taşıyıcı kişiler hedef kitleye bilgi verebiliyor, broşür veya örnek ürün dağıtabiliyor. Bu mecra, hedef kitleye istenilen yerde, istenilen saatte ulaşabilmesi özelliğiyle küçük bütçelerle maksimum fayda sağlıyor. Örneğin, bir içecek markası yazın güneydeki plajlardan birinde ürününü tanıtmak, tattırmak ve anlatmak istiyor. Bunların hepsini moving board yöntemiyle az bir maliyetle yapabiliyor.

Ücretler, adet ve gün sayısına bağlı olarak değişiyor. İstanbul’da 1 gün için minimum 4 kişiyle çalışılıyor. Bu da hizmet alacak firma açısından bin 200 liralık bir bütçe anlamına geliyor. Gün ve kişi sayısı arttıkça birim fiyat düşüyor. Örneğin, 8 kişilik bir ekibin 4 hafta sonu uygulanacağı bir kampanya için 16 bin liralık bütçe gerekiyor. Yıllık anlaşmalarda ise fiyatlar daha da düşüyor.

ÖĞRENCİLER İÇİN YENİ GELİR KAPISI

Bu sıralar moving board çalışmaları için İstanbul’da Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi, Nişantaşı; İzmir’de Karşıyaya, Alsancak; Ankara’da ise Tunalı Hilmi Caddesi tercih ediliyor. Tabii yer ve mekan hedef kitleye bağlı olarak seçiliyor. Örneğin, hedef kitlesi beyaz yakalı, üst ve orta düzey çalışanlardan oluşan bir firma genelde büyük iş merkezlerinin, plazaların önlerini tercih ediyor.

Hemen her sektörden firmanın ilgi gösterdiği bu yöntem, 2009 yılında daha çok zincir mağaza açılışlarında kullanıldı. Moving board yöntemine zaman zaman ünlü markalar da başvuruyor. Örneğin, Kenzo markası, yeni parfümünün Japonya’daki tanıtımında bu yöntemden de yararlandı...
Türkiye’de bu hizmeti veren firmaların başında Alternatif Reklamcılık geliyor. Ajansın sahibi Tunç Torungil, genellikle üniversite öğrencileriyle çalıştıklarını belirtiyor. 18-25 yaş arasında olan bu gençleri özenle seçtiklerini anlatan Torungil, bu iş için yaklaşık 400 kişilik bir ekipleri olduğunu ifade ediyor. Projenin uygulanacağı gün, zamanı ve durumu uygun olan kişilerle çalışılıyor. Taşıyıcılar, 4 saatlik reklam sergileme süresi içinde 2-3 kez mola veriyor ve dinleniyor. Moving board işini yapan bu gençler günde 40-50 lira kazanıyor.
2009 yılı içinde 40 farklı müşteriye hizmet verdiklerini söyleyen Tunç Torungil, bu firmalarının hemen hepsinin Türkiye’nin büyük reklam verenleri olduğunu belirtiyor.

IŞIKLI, MÜZİKLİ, HAREKETLİ...

Moving board dışında, diğer yenilikçi reklam mecraları arasında, bike board, scooter board, showroom board, segway board, van board ve air board yer alıyor. Bunlardan bike board, bisikletler üzerinde taşınan ışıklı ve hareketli reklam panoları anlamına geliyor. Her bir bisiklet üzerinde 3 adet reklam panosu bulunuyor. Gündüz ya da gece bisikletin gidebileceği ve hedef kitlenin bulunduğu her yere gidebiliyor. Scooter board, scooter arkasına bağlanan bir römork üzerinde taşınan ışıklı ve hareketli reklam panolarını ifade ediyor. Hem bike board hem de scooter board, gece ışıklandırılıyor ve entegre ses düzeni sayesinde reklam müziği de çalabiliyor.

Showroom board ise alt kısmı ürünün sergilendiği camlı bir odadan, üst kısmı reklam panosundan oluşan 2 katlı bir mecra. Yine segway board, segway aracının önüne monte edilen reklam panosundan oluşuyor. Segway aracını kullanan kişiler tıpkı moving board’da olduğu gibi hedef kitleyle iletişime geçerek bilgilendirme yapabiliyor.

Alternatif mecralardan van board ise van tipi aracın her iki tarafında ve arkasında yer alan, her biri 5’er görsel sergileyebilen hareketli panolardan oluşuyor. Trafikte ya da sabit olarak görselleri sergileyebiliyor. Ve son olarak su üzerinde durabilen reklam panosu anlamına gelen air board’dan özellikle yaz aylarında yararlanılıyor.

Öğrenciler, moving board’un yanı sıra bike ve segway board’da da çalışıyor. Scooter ve van board’da ise deneyimli sürücülere ihtiyaç duyuluyor. Dolayısıyla bu alanlarda çalışanlar öğrencilere göre biraz daha fazla kazanıyor.

İLÇELERDE DE UYGULANIYOR

Alternatif reklam mecralarından İstanbul, İzmir ve Ankara dışında, Antalya, Adana, Mersin, Gaziantep, Samsun ve Kayseri’de de yararlanılıyor. Hatta bazı durumlarda ilçelerde de bu tür uygulamalara yer veriliyor. Örneğin Tansaş, Mersin’in Erdemli ilçesinde yaptığı mağaza açılışında moving board’u kullandı. Önümüzdeki günlerde de Sun Express, Yunanistan uçuşları için Atina’da bir tanıtım yapmayı planlıyor.

Tunç Torungil, şu anda en bilinen ve tercih edilen mecranın moving board olduğunu belirtiyor. Bu mecrayı 2008 yılında, diğerlerini ise 2009’un kasım ayında Türkiye’ye getiren ajans, Türkiye pazarına sunacağı mecraları titizlikle seçiyor. İngilizlerin geliştirdiği bir mecradan söz eden Torungil, “Ama bu mecranın tuvaletlerde kullanılması gerekiyordu. Türkiye’de reklamverenin ürününü tuvaletlerde sergilemek istemediğini bildiğimiz için getirmekten vazgeçtik” diyor. Ajans, 2010’da da yeni mecralar getirme planları yapıyor.
Murat ONUK / TTNET Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı
“Yeni kampanyalarımız için kullanıyoruz”

Moving board’dan yaklaşık 1.5 yıldır geniş kitlelere ulaşmak istediğimiz yeni kampanyalarımız için yararlanıyoruz. Dikkat çeken, detaylı bilgi verebileceğimiz yeni bir mecra olduğu için bazı kampanyalarımızın açık hava tanıtımları için kullanıyoruz. Şimdiye kadar, İstanbul’daki AVM’lerde, statlarda ve İzmir’de bu alanda bazı çalışmalar yaptık.

Bu tarz uygulamalarda gençlerin ilgisini daha kolay çekebiliyorsunuz. Ayrıca hedef kitleyle iletişime kolay geçebilmeleri açısından da bu tanıtımı gençlerin yapması kampanyalar için olumlu geri dönüşler sağlıyor. Yine farklı tüketici profilleriyle bire bir iletişimde olmaları ve bu işi benimseyip kendi harçlıklarını kazanmalarının bu işi yapan gençler üzerinde pozitif etkiler yaratacağına inanıyorum.

Ceyda MERAM / HP Baskı ve Görüntüleme Ülke Pazarlama Müdürü
“İnteraktif iletişim kurabiliyoruz”

Moving board mecrasını 2009 yılından itibaren McDonald’s’la beraber yürüttüğümüz ‘HP’den Doyuran Kartuş Kampanyası’ için kullanıyoruz. Bu, hem indoor hem de outdoor tanıtımlarda kullanılabilecek farklı bir mecra olduğu için tüketicilerin ilgisini çok fazla çekti. Kampanya hakkında bilgi almak isteyenlerle bu mecra sayesinde interaktif iletişim kurabiliyoruz.
HP Baskı ve Görüntüleme Grubu olarak sarf malzemeleri ve yazıcı kampanyalarında bu tarz yaratıcı mecralar kullanmayı tercih ediyoruz. Bu çalışmalara önce İstanbul’da başladık; Mecidiyeköy, Kadıköy, Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi gibi kalabalık merkezlerde uyguladık.
Gençlere gelir kapısı yarattığımız bu tarz kampanya aktivitelerine her zaman gönüllüyüz. Eğer bu projeyle de gençlere destek olabildiysek, bizim için mutluluk verici bir durum.

Alternatif reklam mecraları

* Moving board: Sırtta taşınan ışıklı ve hareketli reklam panoları. Gündüz ya da gece şehirde, plajda, dağda, kısaca hedef kitlenin bulunduğu her yere gidebiliyor. Taşıyıcılar ürün ya da kampanya hakkında bilgi verebiliyor, numune ya da broşür dağıtabiliyor. Her tür kampanya, ürün ve hizmettanıtımı, konser, festival, spor aktivitesi, açılış ve organizasyonda kullanılabiliyor.

* Bike board: Bisikletler üzerinde taşınan ışıklı ve hareketli reklam panoları. Her bir bisiklet üzerinde 3 adet reklam panosu bulunuyor. Gündüz ya da gece bisikletin gidebileceği ve hedef kitlenin bulunduğu her yere gidilebiliyor. Taşıyıcılar ürün ya da kampanya hakkında bilgi verebiliyor, numune ya da broşür dağıtabiliyor. Üzerine yer alan entegre ses düzeni sayesinde reklam müziği çalabiliyor.

* Scooter board: Scooter arkasına bağlanan bir römork üzerinde taşınan ışıklı ve hareketli reklam panoları. Gündüz ya da gece scooter’ın gidebileceği ve hedef kitlenin bulunduğu her yere gidebiliyor. Taşıyıcılar ürün ya da kampanya hakkında bilgi verebiliyor, numune ya da broşür dağıtabiliyor. Üzerine yer alan entegre ses düzeni sayesinde reklam müziği çalabiliyor.

* Showroom board: 2 katlı çok amaçlı konteynır tabanlı bir tanıtım mecrası. Bire bir ölçekli ürün sergilenmesine olanak veren alt kat camlı bölüm, ürünün görseli ya da mesajın yer aldığı üst bölüm ise ışıklı reklam panosu bölümüdür. Camlı bölümde gerçek bir araba sergilenirken ışıklı üst bölümde aracın görselleri ya da herhangi bir mesaj yer alabiliyor.

* Segway board: Segway aracının önüne monte edilen reklam panosu. Aracı kullanan kişiler tıpkı moving board’da olduğu gibi hedef kitleyle iletişime geçerek bilgilendirme yapabiliyor.

* Van board: Kısa süreli sabit ya da hareketli reklam panosu ihtiyacı için mobil olarak kullanılıyor. Van tipi aracın iki yanına yerleştirilen ve her biri 5 görsel döndürebilen panolardan oluşuyor. Açılışlar, kampanyalar, festivaller, konserler ve spor etkinliklerinde kullanılıyor.

* Air board: PVC esaslı, havayla şişirilen çerçeve ve görsellerden oluşan portatif reklam panoları. Acil ya da kısa süreli uygulamalarda kullanılıyor. Su üzerinde durabilen modeliyle deniz ve plaj reklamcılığında da tercih ediliyor. Fuar açık alanları, festivaller, konserler, şehir içinde uygun alanlar, spor ve deniz aktivitelerinde uygulanıyor.

Hangi mecranın maliyeti ne kadar?

Moving board: Günlük birim fiyatı 250-325 TL

Bike board: Günlük birim fiyatı 400-600 TL

Scooter board: Günlük birim fiyatı 750-1250 TL

Showroom board: 15 gün için 15.000-30.000 TL

Segway board: Günlük 400-800 TL

Van board: Günlük 2.500-4000 TL

Air board: Haftalık 7.000-10.000 TL

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

evlerde yapilacak isler, mandal uretimi

Orjin grup başkanları, Zafer Kurşun ve Zafer Yıldırım